PhD Theses GRI-2017-18929

Title:Διδακτικές παρεμβάσεις για μαθηματική γενίκευση σε παιδιά ηλικίας 5-7 χρόνων
Teaching intervention for mathematical generalization in children aged 5-7 years
Authors:Παπαδοπούλου Ευαγγελία Χ.
Department: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Language:Greek
Publ. Date:2017
Abstract:Στη Διδακτική των Μαθηματικών, είναι γενικά αποδεκτό ότι η γενίκευση αποτελεί τον πυρήνα της ανάπτυξης των μαθηματικών εννοιών, αλλά και δύσκολο έργο για τους μαθητές. Με βάση τα παραπάνω και την περιορισμένη ανάπτυξη ερευνητικών αποτελεσμάτων στις μικρές ηλικίες εκπαίδευσης, η παρούσα μελέτη εξετάζει το βαθμό που μπορούν τα παιδιά ηλικίας 5-7 χρόνων να κάνουν γενικεύσεις προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης μαθηματικών ιδεών και παράλληλα διερευνά διδακτικές μεθόδους που ενθαρρύνουν την ανάπτυξη της ικανότητας γενίκευσης. Για τις ανάγκες αυτής της μελέτης, 23 μεγάλα νήπια συμμετείχαν σε διδακτική παρέμβαση 8 μηνών, με ανάλογες δραστηριότητες σε 4 μαθηματικά πεδία: στο πεδίο των γεωμετρικών εννοιών, στο πεδίο των κανονικοτήτων, στο πεδίο των μετρήσεων μήκους και στο πεδίο των αριθμών. Επίσης, εξετάστηκαν σε pre και post tests η φάση των οποίων ολοκληρώθηκε με συνέντευξη, τα οποία σχεδιάστηκαν για να εξετάζουν την ανάπτυξη της ικανότητας γενίκευσης. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα παιδιά ηλικίας 5-7 χρόνων είναι ικανά να γενικεύσουν και ότι τα εργαλεία της διδακτικής μεθόδου που βοηθούν στην ανάπτυξη της γενίκευσης, είναι οι ερωτήσεις γενίκευσης σε τοπικό και γενικό επίπεδο και η συστηματική διατύπωση και καταγραφή συμπερασμάτων από τα παιδιά. Επίσης, σε κάθε ένα μαθηματικό πεδίο καταγράφηκε ένα γενικό μοντέλο γενίκευσης 7 εξελικτικών σταδίων. Τα 4 μοντέλα γενίκευσης που προέκυψαν από τα 4 μαθηματικά πεδία, στη συνέχεια συνενώθηκαν σε ένα γενικότερο μοντέλο, το οποίο περιγράφει και αναλύει αφενός τη γενίκευση των μαθηματικών εννοιών σε 7 στάδια που αναπτύσσονται σε 3 επίπεδα, αφετέρου το επίπεδο και το στάδιο γενίκευσης που βρίσκεται το παιδί κάθε φορά.

In the Teaching of Mathematics, it is generally accepted that the generalization is the core of the mathematical concepts development, but it is also a difficult task for the learners. Based on the above and the limited development of research results in the small learning ages, the present study examines the degree to which children aged 5-7 years are capable of making generalizations so as to develop mathematical ideas, and it simultaneously explores teaching methods that encourage the development of generalization ability. For the purposes of this study, 23 pre-schoolers participated in an 8 months teaching intervention, with relevant tasks, in 4 mathematical fields: the field of geometrical concepts, the field of patterns, the field of length measurements and the field of numerical concepts. They were also tested in pre and post tests completed via interview, which were designed to examine the development of generalization ability. The results show, firstly, that children aged 5-7 years are capable of generalizing and, secondly, the tools of teaching method, which help in the development of generalization, are the generalization questions in topical and general level and the systematic expression and recording of conclusions from the children. Also, a general generalization model of 7 developmental stages was recorded in each of the 4 mathematical fields. The 4 generalization models that resulted from these 4 mathematical fields, were subsequently combined into a more general model, which describes and analyzes both the generalization of mathematical concepts in 7 stages developed on 3 levels and the generalization level and stage that the child is in.
Supervisor:Τζεκάκη Μαριάννα, καθ.
Subjects:Mathematics, Study and teaching (Early childhood), Μαθηματικά, Μελέτη και διδασκαλία (Προσχολική)
Keywords:Μαθηματική γενίκευση, Πρώιμη παιδική ηλικία, Μαθηματικές έννοιες, Διδακτική παρέμβαση, Teaching intervention, Early childhood, Mathematical generalization, Mathematical concepts
Access Restrictions:Ισχύουν περιορισμοί στην πρόσβαση στο πλήρες κείμενο.
Σύμφωνα με έγγραφο αίτημα του συγγραφέα, το πλήρες κείμενο της Διατριβής θα είναι διαθέσιμο στο κοινό σε ηλεκτρονική μορφή μετά από την 02/04/2020. Σε κάθε περίπτωση, ένα φυσικό αντίτυπο της Διατριβής βρίσκεται στον χώρο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης (και ενδεχομένως και στην βιβλιοθήκη του οικείου τμήματος που εξέδωσε τον τίτλο) και είναι διαθέσιμο για ανάγνωση.
Related files:
(RESTRICTED) Fulltext: PDF File


 Record created 2017-03-28, last modified 2017-04-03


(RESTRICTED) Fulltext:
Download fulltext
PDF File